
Rietdijk 30 km zone
Onlangs is de Rietdijk een fietsstraat geworden. De fietser is de hoofdgebruiker en de auto is te gast. Hierbij is het gewenst om een maximumsnelheid van 30 km/uur op een gedeelte van de Rietdijk in te stellen. De Rietdijk, gelegen tussen de Weidehek en Venuslaan, is onderdeel van de verbinding Breda Centrum- Haagse Beemden. Op dit deel van de Rietdijk sluiten meerdere fietsroutes aan. In de periode van 31 oktober 2019 t/m 10 november 2019 zijn er op twee locaties op de Rietdijk metingen verricht. Hierbij zijn de fietsers en motorvoertuigen geteld. Op het noordelijke stuk (tussen Venuslaan en Zwarthek) is geteld dat op een werkdag gemiddeld 675 fietsers passeren en 120 auto’s. Op het zuidelijke stuk (tussen Zwarthek en Achter Emer) is geteld dat op een werkdag gemiddeld 1700 fietsers passeren en 300 auto’s.
Deze aantallen geven aan dat het gebruik van de fietser vele malen hoger is dan het aandeel auto’s. Het autoverkeer zal zich daarom meer aan moeten passen aan het fietsverkeer. De huidige maximumsnelheid van 50km/u is niet in overeenstemming met het gebruik van de straat. Zoals het onderzoek aangeeft, zijn er veel meer fietsbewegingen dan autobewegingen. De maximumsnelheid voor het autoverkeer moet meer in overeenstemming zijn met het fietsverkeer. Een verlaging van de maximumsnelheid naar 30km/u past bij het gewenste verkeersbeeld. Daarom is besloten om het gedeelte van de Rietdijk tussen de Weidehek en de Venuslaan te herinrichten en veiliger voor fietsers te maken. Hierbij is besloten de maximumsnelheid van 50 km/u omlaag te brengen naar 30 km/u. De Rietdijk sluit dan aan op de reeds bestaande 30 km zone. De breedte van weg blijft hetzelfde. Voor autoverkeer blijft de weg normaal berijdbaar, alle aangelegen woningen en bedrijven blijven op dezelfde wijze bereikbaar
BEBORDING
Om de maximumsnelheid van 30km/u in te stellen wordt bebording geplaatst. Op de Rietdijk nabij het kruispunt met de Weidehek worden de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst. Op de Zwarthek worden de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst. Op de Burgstsedreef worden nabij het kruispunt met de Emerparklaan de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst. Een en ander zoals weergegeven op bovenstaande tekening. De borden omtrent de fietsstraat die ook op deze tekening staan zijn niet verkeersbesluitplichtig en vallen derhalve buiten dit besluit.
BELANGENAFWEGING
Door het verlagen van de snelheid wordt de verkeersveiligheid voor fietsers op de Rietdijk verbeterd. Alle aangelegen panden en gronden en blijven normaal bereikbaar. Gemotoriseerd verkeer moet er echter met aangepaste snelheid, maximaal 30 km/u, heen rijden. Gezien de korte afstand geeft dit nauwelijks tijdsverlies. Het college heeft het belang van de verkeersveiligheid voor fietsers laten prevaleren boven de belangen van automobilisten om 50 km/u te mogen rijden op de Rietdijk. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
BESLUITEN
In verband met het instellen van een maximumsnelheid op de Rietdijk gelegen tussen de Weidehek en Venuslaan de volgende borden te plaatsen:
- Op de Rietdijk nabij het kruispunt met de Weidehek worden de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst;
- Op de Zwarthek worden de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst;
- Op de Burgstsedreef worden nabij het kruispunt met de Emerparklaan de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst.